Wystarczy tylko podsunąć dzieciom kilka pomysłów na układanie klocków w nieco inny sposób niż dotychczas. Dodatkowo, najmłodsi będą mieli możliwość nauki przez zabawę, zdobywając nowe umiejętności.

Układanie kolorami

Bardzo ciekawym sposobem na tworzenie nowych konstrukcji jest układanie klocków LEGO kolorami. Dzieci powinny więc skupiać się zarówno na stworzeniu tego, na co mają ochotę, jak i na doborze odpowiednich kolorów. Pomaga to przede wszystkim uczyć się nazw poszczególnych barw. Tego rodzaju umiejętność powinno nabyć każde dziecko pomiędzy 3. a 4. rokiem życia, jednak niektóre maluchy wciąż mogą mieć z tym pewne problemy.

Starszakom natomiast można zaproponować układanie kolorami wraz z gradacją, co oznacza przechodzenie jednej barwy w drugą – na przykład pomarańczowej w czerwoną. Do takiej zabawy można wykorzystać przeróżne zestawy, na przykład LEGO Batman, które dedykowane są starszym dzieciom. Układanie kolorami i gradacja uczą dzieci nie tylko nazw poszczególnych barw, ale również pomagają zdobyć zmysł estetyczny.

Tworzenie konstrukcji tematycznych

Układanie klocków LEGO nie musi być oczywiste i niekoniecznie musi pokrywać się z tym, co chcą stworzyć podopieczni. Doskonałym rozwiązaniem jest urządzenie konkursu, w którym tak naprawdę może brać udział dowolna liczba osób, w tym również dorośli. Polega on na tym, że jedna osoba decyduje, co wszyscy będą budować. Każdy ma do swojej dyspozycji jedynie klocki i oczywiście wyobraźnię.

Początkowo projekty powinny być stosunkowo proste – może być to budowa domu bądź obory dla zwierząt. Niemniej jednak z czasem warto wybrać nieco trudniejsze zadania dla swoich pociech, dodając do konkretnych projektów pewne elementy. Przykładowo, możemy zdecydować, że wszyscy budujemy dom, ale ze spadzistym dachem. Takie polecenia utrudniają wykonanie zadania, lecz z drugiej strony sprawiają, że dzieci stają się bardziej kreatywne, poszukując konkretnych rozwiązań. Do tej aktywności wykorzystajmy klocki LEGO Marvel, a także inne zestawy, dzięki którym pobudzimy do pracy naszą wyobraźnię.

Budowanie i odwzorowywanie

Dziecięca wyobraźnia może naprawdę wiele, jednak w niektórych przypadkach najmłodszym może brakować weny do tworzenia. Jeśli widzimy, że dziecko po raz kolejny buduje to samo, warto zaproponować mu małą zmianę. Zróbmy to również w przypadku, gdy widzimy, że nasza pociecha chciałaby budować nieco bardziej skomplikowane konstrukcje.

W takich przypadkach podajmy wzór, konkretny model, który może zbudować we własnym zakresie. W Internecie dostępnych jest mnóstwo przykładowych konstrukcji, które można stworzyć zarówno z zestawów dla maluchów, jak i dla starszych dzieci, takich jak na przykład LEGO Spiderman.

Niektórym wydaje się, że odwzorowywanie nie jest zbyt kreatywnym zajęciem, jednak okazuje się, że jest dokładnie na odwrót. Pomaga ono zwracać uwagę na detale, uczy też postępować zgodnie z przyjętym modelem. Jednocześnie nakłania do szukania rozwiązań, jeśli nie potrafimy czegoś odwzorować w taki sposób, w jaki nam podano. Pobudza to do pracy wyobraźnię najmłodszych, a zarazem kreatywność i chęci do działania.

 

Artykuł partnera