Szacuje się, że spośród osób w wieku 20–64 lat, ponad 60% z nich ma stałe zatrudnienie. Jest to dość wysoki współczynnik. Dobrą wiadomością jest też fakt, że bezrobocie w kraju stale maleje. Co ciekawe, rosną za to wymagania pracowników; większy jest też nacisk na odpowiednie warunki panujące w miejscu pracy. Niezależnie od tego, jaki typ umowy pracownik podpisuje z pracodawcą, wielu z nich otrzymuje swoje indywidualne stanowisko do pracy. Jednak aż połowa stanowisk nie spełnia wymogów ergonomii! Czy jest to spowodowane niewiedzą, a może niedbałością? A może chęcią źle pojętej oszczędności? Niestety, zaniedbanie tego aspektu grozi poważnymi konsekwencjami, związanymi nie tylko ze zdrowiem samego pracownika, ale również z jego efektywnością. Co więcej, za niedostosowanie biura do przepisów BHP pracodawcy grożą surowe kary nakładane w wyniku inspekcji w firmie.

Jak powinno wyglądać współczesne biuro?

Skoro każdy pracownik podpisuje indywidualną umowę z pracodawcą, dlaczego nie zrobić kolejnego kroku i nie utworzyć dla niego indywidualnego miejsca pracy? Taki krok jest szczególnie ważny w przypadku pracy siedzącej. Spędzenie ośmiu (lub więcej) godzin w jednej pozycji wybitnie negatywnie wpływa na produktywność, chęć do dalszego wykonywania obowiązków, a także na sprawność fizyczną. Dlatego współczesne biura stawiają nie tylko na wystrój, ale też na właściwe przygotowane stanowiska pracy. Od czego należy zacząć?

Zanim zaczniemy dobierać biurka, regały i krzesła, musimy wybrać właściwe pomieszczenie, w której przyjdzie nam pracować. Nie może to być klitka, w której umieści się kilka osób – ze względu na higienę pracy. Pomieszczenie nie powinno być ani za zimne, ani za gorące – temperatura nie może być niższa niż 18°C ani przekraczać 30°C. Dlatego koniecznością może okazać się wyposażenie biura zarówno w klimatyzację, jak i w grzejnik.

Kolejnym ważnym elementem jest przyjazne dla oka wnętrze. Należy unikać męczących oczy, intensywnych kolorów ścian. Wskazane są barwy pastelowe – pomarańcz, zieleń i beż. Według badań socjologów, wpływają one pozytywnie na nastrój osób przebywających w pomieszczeniu. Kolejnym krokiem powinno być dostosowanie oświetlenia – zarówno sufitowego, jak i indywidualnego, umieszczonego przy biurkach. Wiele ciekawych rozwiązań można znaleźć m.in. w firmie AJ Produkty.

Ergonomiczne meble z regulacją

Mając do dyspozycji właściwe pomieszczenie, należy dokładnie przemyśleć kwestię wyposażenia stanowisk pracy. Niektórzy stawiają na tradycyjne rozwiązanie w postaci zwykłych biurek do siedzenia, ale niektóre firmy decydują się na meble z regulowanym blatem, umożliwiającymi pracę na stojąco (jeżeli tylko zakres obowiązków pozwala na wykonywanie twórczej pracy w tej pozycji). Niemniej jednak, zawsze trzeba pamiętać o właściwych wymiarach biurka. Powinno być ono tak dobrane, by pozwalać na swobodny ruch mimo ułożonych na nim sprzętów do pracy. Przyjmuje się, że minimalne wymiary blatu to 150 × 75 cm. Na komfort pracy wpływa też krzesło biurowe, którego wysokość siedziska powinna mieć możliwość regulacji w zakresie 40–50 cm. Koniecznością są także możliwość pochylenia oparcia oraz obecność podłokietników.

Zgodnie z prawem, pracownikowi przysługują przerwy, przy czym ich częstotliwość i długość są uzależnione od charakteru pracy. Dlatego warto przygotować w firmie miejsce, w którym pracownicy rzeczywiście będą mogli uwolnić się na chwilę od obowiązków. Wbrew pozorom, kuchnia to za mało. Stawiając na nowoczesne i unikatowe rozwiązania, dobrze jest pomyśleć o strefie chillout – można tutaj popuścić wodze fantazji i zaprojektować przestrzeń, która będzie chlubą tego biura. Coraz częściej pracodawcy każą wyposażać strefę wypoczynku w wygodne pufy, a nawet hamaki! Dzięki temu pomieszczenie takie staje się miejscem do czytania czy swobodnych rozmów ze współpracownikami. Nie ulega wątpliwości, że taka przestrzeń pozytywnie wpłynie na morale wszystkich zatrudnionych. To z kolei wyraźnie poprawi ich efektywność, obniży poziom stresu, zmęczenia oraz niezadowolenia z pracy. Czy twoja firma jest gotowa na takie rozwiązania?