Nie Syrenka, nie pomnik Chopina, ani Pałac Kultury i Nauki. Od 15 maja nowym symbolem Warszawy są słoiki.

Słoik, czyli w gwarze miejskiej osoba przyjezdna, która z Podlasia, Lubelszczyzny, Mazur czy Podkarpacia przybyła z plecakiem weków do stolicy za lepszym życiem, pracą, karierą…

Słoik dotychczas był określeniem szyderczym, negatywnym. Okazało się jednak, że jest obecnie najbardziej aktualnym, najbardziej żywym symbolem Warszawy, jej nieodzownym elementem.

W konkursie Neon dla Warszawy, który rozstrzygnięto w środę wygrał projekt Warszawskie Słoiki autorstwa Magdaleny Czepiewskiej i Karol Murlaka z pracowni Designlab.

– Chcemy odczarować negatywne skojarzenia ze słowem „słoik”. Chodziło o pokazanie, że my rodowici jesteśmy otwarci na przyjezdnych, chętnie wymieniamy doświadczenia, tworzymy ten koktajl i energię – powiedziała w rozmowie z TVN24 współautorka zwycięskiego projektu, Magdalena Czepiewska.

W konkursie głosowało ponad 14 tys. osób. Więcej niż jedna trzecia oddała głos na „słoiki”.

Neon będzie można zobaczyć w Warszawie już w wakacje. Dokładna lokalizacja nie jest jeszcze znana.

Na tę okoliczność proponujemy wysłuchanie nowej piosenki Big Cyca, oczywiście opowiadającej o słoikach.