Kiedy się nie wysypiamy, nasz organizm nie działa na pełnych obrotach, a wykonywanie codziennych czynności może męczyć nas bardziej niż zwykle. Zbyt mała ilość snu wpływa na naszą koncentrację, samopoczucie oraz zdrowie całego ciała. Właśnie dlatego tak wiele mówi się o właściwej długości snu oraz jego jakości. Co może przeszkadzać nam w spokojnym zasypianiu? Czy bezsenność podczas pełni to prawda, czy może jednak przesąd? Jak poprawić jakość swojego snu?

Jak fazy Księżyca wpływają na nasz sen?

Często słyszy się, że podczas pełni Księżyca mogą pojawić się u nas problemy z zaśnięciem, a nawet bezsenna noc. Czy to prawda? Odpowiedź na to pytanie nie jest wcale taka prosta. Wiele osób pochylało się nad tym tematem i wyniki badań nie są jednoznaczne. Jednym z takich eksperymentów było badanie przeprowadzone przez naukowców ze szwajcarskiego Centrum Medycyny Snu, Uniwersytetu w Bazylei oraz Politechniki Federalnej w Zurychu. Przez około 3 lata sen wybranych 33 osób był monitorowany w różnych fazach Księżyca. Co za tym idzie, były obserwowane w różnych miesiącach i porach roku.

Jak pełnia Księżyca wpływa na człowieka? Wnioski badaczy skupiły się na tym, że w ciągu 3-4 dni sąsiadujących z pełnią osoby badane zasypiały o 5 minut dłużej niż zazwyczaj. Spały nawet 20 minut krócej.

W wynikach zapisano, że badane osoby nie podlegały autosugestii. Nie wiedziały do końca, czego konkretnie dotyczy badanie. Poinformowano je jedynie, że to badanie dotyczące snu. Badani spali w zaciemnionych pokojach. Co więcej, badanie EEG badanych wykazało, że czynności mózgu związane z głębokim snem spadły o 30%. Poziom melaniny u tych osób był zaś nawet o połowę niższy. Tak niski poziom hormonu snu może niewątpliwie pogłębić problemy z zasypianiem.

Co ciekawe, ten eksperyment spotkał się z raczej chłodnym przyjęciem ze strony środowiska naukowego. Krytykowano, że liczba osób biorąca udział w badaniu była stanowczo zbyt mała. Złe recenzje zebrał też sam sposób przeprowadzenia badania. Wiele innych grup badawczych zabierało się ponownie za ten temat i ich wyniki mocno się od siebie różniły.

Bezsenność: z czego wynika?

Czy w takim razie istnieje jakieś powiązanie pomiędzy fazami Księżyca a naszym snem? Czy istnieje bezsenność podczas pełni? Jeżeli chodzi o badania, to nie ma jednoznacznego dowodu, który łączyłby pełnię z problemem z bezsennością czy gorszą jakością snu. Nie da się jednak zaprzeczyć, że to, co nas otacza, wpływa na ludzki organizm. Zarówno zmiana pór roku, pogoda, jak i sam cykl dobowy oddziałują na ciało człowieka. A co za tym idzie, również na nasze samopoczucie.

bezsenność

Dobrym przykładem powiązania rytmu faz Księżyca z ludzkim organizmem jest cykl menstruacyjny. Co więcej, udowodniono, że osoby chorujące na epilepsję (częściej kobiety niż mężczyźni) odczuwają silniej objawy tej choroby około 3 lub 4 dnia po nowiu. Natomiast pełnia Księżyca może wpływać na sen osób, które są po prostu szczególnie wrażliwe na zmiany występujące w przyrodzie. Innym tego typu czynnikiem jest przesilenie wiosenne i jesienne. Znaczenie może mieć też zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie. Istotna bywa również gorąca czy zimna temperatura na zewnątrz. Takie osoby muszą szczególnie dużą wagę przywiązywać do zapewnienia sobie komfortowych warunków do spania.

Zobacz także: Wpływ faz księżyca na sen

Co zrobić, aby lepiej się wysypiać?

Dobry sen to idealny wstęp do równie dobrego dnia. Niestety problemy z zasypianiem i spokojnym spaniem często odbijają się na naszej codzienności. Sprawiają, że nie mamy siły do zajmowania się swoimi obowiązkami i prywatnymi sprawami. Najlepszym sposobem na odpowiednią regenerację jest wyeliminowanie jak największej liczby czynników przeszkadzających w zasypianiu.

Przede wszystkim warto zrezygnować z korzystania z telefonu i komputera lub oglądania telewizji co najmniej 30 minut przed planowaną porą snu. Wpatrywanie się w ekran wpływa negatywnie na poziom melaniny w naszym ciele. Dużo lepszym pomysłem będzie poczytanie książki przed snem. Nie najadajmy się też zbyt późno wieczorem. Za duża kolacja może obciążyć układ trawienny i zaburzyć rytm snu. Nie poleca się także zbyt mocnej herbaty czy kawy. O wiele lepiej jest sięgnąć po ciepłe mleko albo ziołową czy owocową herbatkę.

sen

Na nasz spokojny sen wpływają również codzienne nawyki. Przed pójściem spać dobrze jest wywietrzyć sypialnię, a potem zaciemnić okna np. roletami. Ważna jest rutyna snu. Kładzenie się do łóżka o podobnej porze uczy organizm, że właśnie nadeszła chwila na sen i odpoczynek. To bardzo ułatwia zasypianie. Nie bez znaczenia jest to, na czym śpimy. Dobry materac i ergonomiczna poduszka to podstawa, bez której bezsenność mamy niemal gwarantowaną. Być może dobrym pomysłem jest inwestycja w dobry materac premium.

Dobra poduszka sprawia, że głowa i kark są odpowiednio podparte. Dzięki temu nocny odpoczynek staje się o wiele lepszy. Warto zastanowić się nad zakupem wysokiej jakości poduszki ergonomicznej Tempur. Inaczej będziemy codziennie budzić się z bólem pleców albo karku. Sprzymierzeńcem szybkiego zasypiania jest również aktywność fizyczna. Nawet krótki spacer na świeżym powietrzu może sprawić, że wieczorem zaśniemy, gdy tylko położymy głowę na poduszce.

 

Artykuł sponsorowany