Jednym z najpopularniejszych sposobów dostarczania białka sportowcom są suplementy. Czym jednak są to sproszkowane odżywki? Czy są dobrym sposobem na zaspokojenie zapotrzebowania na białko? Sprawdź koniecznie!

Wbrew pozorom suplementy diety to produkty, które są bardzo precyzyjnie określone przez przepisy prawa. Wszystkie preparaty stanowiące źródło witamin, minerałów lub innych związków, które mają fizjologiczny wpływ na organizm, mogą być klasyfikowane jako suplementy diety zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Ważne jest, aby pamiętać, że często są to składniki żywności, takie jak białka, węglowodany, lipidy, ekstrakty roślinne itp., ale są one dostarczane w bardziej skoncentrowanej formie niż zwykle. Tym właśnie są odżywki białkowe!

Czym są odżywki białkowe i jakie są ich rodzaje?

Możemy podzielić suplementy diety na kilka podstawowych grup, teraz gdy jesteśmy świadomi tego, czym są one ogólnie dla sportowców, a także dla osób niebędących sportowcami. Australijski Instytut Sportu podzielił suplementy diety na odrębne kategorie. Wyróżniamy trzy podstawowe podgrupy wśród suplementów, co do których wykazano, że mają dobry wpływ na formę sportową sportowca: posiłki dla sportowców, suplementy diety oraz środki ergogeniczne.

Suplementy zawierające białko dla sportowców, wraz z innymi mieszankami makroskładników odżywczych, płynnymi substytutami posiłków itp. są klasyfikowane jako żywność dla sportowców.

Różnorodność odżywek białkowych dostępnych na rynku

Wśród odżywek odzwierzęcych, które wyróżniają się wysoką ilością niezbędnych aminokwasów oraz bardzo wysoką strawnością, przyswajalnością i wartością biologiczną, wyróżniają się m.in: białka mleczne, a konkretnie kazeina (kazeina) i białka serwatkowe (serwatka).

Izolat białka serwatkowego, koncentrat białka serwatkowego i hydrolizat białka serwatkowego to najpopularniejsze źródła białka w diecie superfoods. Rodzaj białka zależy od stopnia jego oczyszczenia i sposobu dystrybucji. Należy pamiętać, że białka mleka mogą zawierać laktozę lub białka jaja.

Nasiona roślin strączkowych są jednym z najlepszych roślinnych źródeł białka, ale nie jedynym. Białka sojowe to najwyższej jakości pełnowartościowe białko, które wyróżnia się wśród roślinnych suplementów białkowych. Należy jednak pamiętać, że osoby uczulone na soję nie mogą spożywać tych białek! Na szczęście niejeden ranking odżywek białkowych zawiera ciekawe propozycje dla wszystkich zainteresowanych.

Noworoczne postanowienia treningowe — co zrobić, żeby tym razem udało się je spełnić? Przekonaj się!

Czy istnieje idealne białko? Nie, osoby aktywne mają różne potrzeby, postawy etyczne i preferencje smakowe. Dlatego odżywki białkowe dla sportowców powinny być starannie dobierane w oparciu o ich preferencje smakowe (rozpuszczalność, smak), jakość, przekonania etyczne i przystępną cenę, niezależnie od tego, czy celem jest redukcja tkanki tłuszczowej, budowanie masy mięśniowej, czy po prostu zbilansowanie diety do treningu siłowego, gdzie zapotrzebowanie na białko jest najwyższe.

Artykuł sponsorowany