Karol Nawrocki rywalizował z Rafałem Trzaskowskim w wyborach prezydenckich w 2025 roku. Kandydat z ramienia Prawa i Sprawiedliwości zwyciężył, a jego wygrana wzbudziła mieszane opinie wśród Polek i Polaków. Jedni byli zachwyceni, a inni krytykowali kontrowersyjnego polityka. Zapytaliśmy ekspertkę ds. PR-u, która w rozmowie z nami szczerze opowiedziała o fenomenie Karola Nawrockiego. To dlatego tak dużo osób na niego zagłosowało!

Daniel Nawrocki po wyborach pokazał swoją dziewczynę! Ma podobną historię do Marty Nawrockiej

Karol Nawrocki wygrał wybory prezydenckie 2025. Co zaważyło na jego zwycięstwie?

Karol Nawrocki jest teraz na językach mediów za sprawą wygranych wyborów. Nowy prezydent RP wzbudza spore zainteresowanie nie tylko wśród prasy, ale i obywateli. Marta Rodzik pochyliła się nad wizerunkiem polityka i udzieliła odpowiedzi na temat jego siły w wyborach prezydenckich 2025. Zdradziła też, co sprawiło, że Rafał Trzaskowski poniósł bolesną porażkę… 

Prezydent spod znaku RYB: Horoskop Karola Nawrockiego zdradza, jaką prezydenturę szykuje Polsce

Kozaczek: Jak myślisz, dlaczego Karol Nawrocki wygrał wybory?

Marta Rodzik: Rodzinny, tajemniczy – bo części społeczeństwa był nieznany ze swoich działań politycznych. Początkowo nie był brany na poważnie, póki nie zaczął się wypowiadać i przedstawiać swoje postulaty. Społeczeństwo było zmęczone dotychczasowym elektoratem i może chcieli nową twarz. Jako przyszły kandydat reprezentujący partię PiS nie zgadzał się z niektórymi wcześniejszymi działaniami tej partii.

Ludzie właśnie jego wybrali, bo bardziej podkreślał wartości historyczne, wartości patriotyczne oraz religijne i rodzinne. Polskie społeczeństwo bardzo ceni takie działania, które są pro polskie. Wizerunkowo dbał o szczegóły, wspierał polską markę zegarków, nosił przypinkę polskiej flagi na marynarce.

Trochę nawiązywał swym wizerunkiem do Donalda Trumpa – kciuk w górę, uśmiechy, podkreślanie podobnych wartości w przemowach i opieranie się o mównicę.

Jakie błędy wizerunkowe popełnił Rafał Trzaskowski?

Każdy z kandydatów popełniał błędy, u pana Rafała Trzaskowskiego było wiele momentów, w których unikał odpowiedzi na pytania, bywały również odpowiedzi, w których się powtarzał. A przecież od głowy państwa wymaga się właściwych, rzetelnych informacji i wiedzy w końcu mówi w imieniu swoich wyborców. Zmęczenie twarzą – jest długo obecny w polityce, co mogło zmniejszyć jego zdolność mobilizacyjną.

,,Ten uśmiech zdradził prawdę o Trzaskowskim!” Ekspert od mowy ciała nie ma wątpliwości

Kim są rodzice i siostra Karola Nawrockiego? „Nie nadążałem za ojcem”

Czy myślisz, że Karol Nawrocki jest dobrym wyborem dla Polski?

Z perspektywy konserwatywno-patriotycznej – może być postrzegany jako silny lider z jasną wizją. Z perspektywy liberalno-demokratycznej – może budzić obawy o zbytnią ideologizację instytucji państwowych i ograniczanie pluralizmu.

Jego program i otoczka, jaką zbudował wokół siebie, bardziej się spodobała polskiemu społeczeństwu. Pomimo że różnica nie była duża – to jego charyzma oraz „prostota” wygrała. Ostateczna ocena będzie zależała od jego działań – nie tylko deklaracji, ale i realnej polityki.

Jak go oceniasz pod względem PR-owym?

Moja ocena to silny i spójny przekaz – wykorzystanie narracji historycznej (etosu walki, tradycji, patriotyzmu). Mocna symbolika, czyli odwołania do pamięci narodowej, wartości, historii Polski łączącej pokolenia. Ograniczona otwartość, możliwy problem z dialogiem ze środowiskami bardziej liberalnymi, co może być zarówno wadą, jak i zaletą (dla wybranego targetu).

Dobrze kontrolowany wizerunek, brak gaf, spójność wizualna i językowa w kampanii.

Dlaczego wszystkie skandale nie wpłynęły negatywnie na postać Karola Nawrockiego i wyborcy na niego zagłosowali?

Skandale nie były wystarczająco nośne medialnie lub zostały zbagatelizowane przez sympatyzujące media. Silna polaryzacja – dla jego wyborców mogły to być „ataki wrogów”, co tylko zwiększało lojalność. Zmęczenie opinii publicznej aferami – ludzie stają się odporni na kolejne skandale, jeśli nie przekładają się one bezpośrednio na ich życie. Wybory wartości ponad fakty – jeśli kandydat reprezentuje wartości, z którymi identyfikuje się wyborca, to nawet niechętnie akceptuje jego błędy.

Był wyborem większości wyborców, którzy na niego i partię PIS głosowały. Choć kilka dni przed II turą wyborów wylała się fala informacji na temat kontrowersyjny i „nieuzasadniony faktami” przeszłości tego kandydata.

Tu również wygrała szybka reakcja zarządzania marką osobistą w kryzysie wizerunkowym, ponieważ odwoływał się do każdych pomówień, jakie padły w jego kierunku. Odpowiedni sztab i komunikacja w takim momencie bywa kluczem do sukcesu.

Co ma w sobie Karol Nawrocki, czego nie miał Rafał Trzaskowski?

Spójność ideologiczna i tożsamościowa – Nawrocki reprezentuje wyraźny, jednoznaczny światopogląd, który rezonuje z dużą częścią konserwatywnego elektoratu. Świeżość i mniej zużyty wizerunek – nie był długo eksploatowany w mediach politycznych.

Narracja „obrońcy historii” – co tworzy mit zaangażowanego patrioty, nie tylko polityka. Mniej kontrowersji światopoglądowych – jego przekaz mógł być łatwiejszy do zaakceptowania dla umiarkowanego wyborcy.

Karol Nawrocki, fot. AKPA.

Karol Nawrocki, fot. AKPA.

Karol Nawrocki, fot. Instagram.

Karol Nawrocki, fot. Instagram.

Rafał Trzaskowski, fot. AKPA.

Rafał Trzaskowski, fot. AKPA.

pasekkozak